کامیون برقی تسلا معرفی شد؛ انقلاب در صنعت حملونقل
تسلا در روزهای اخیر، تیزرهای تبلیغاتی مختلفی را برای کامیون برقی خود منتشر کرد و با دیدن آنها، توقعات را تا حد زیادی بالا برد. تسلا برای معرفی دو محصول جدید خود، رویدادی را در لس آنجلس ترتیب داد و ایلان ماسک برای معرفی بر روی صحنه رفت. ماسک در طی معرفی کامیون برقی کمپانیاش موسوم به Semi، عبارت عجیبی با عنوان BAMF را بیان نمود و به این ترتیب، حاضرین را سردرگم و البته مشتاقتر کرد. اما او به این اکتفا نکرد و وقتی سخن از شتاب 5 ثانیهای این کامیون برای شتاب گیری از 0 تا 96 کیلومتر بر ساعت سخن به میان آورد، همگان را کاملا به فکر فرو برد. هر چند که این شتاب تنها در حالت متصل نبودن تریلر محقق میشود اما با این همه از آلفارومئو جولیا با آن همه ادعا و البته از تمامی کامیونهای دیزلی سریعتر است.
خُب اگر تریلری به آن وصل شود چه زمانی برای شتاب گیری لازم خواهد بود؟ تسلا ادعا میکند اگر تریلری با وزن 36 تُن به محصولش متصل کنید، Semi تنها به 20 ثانیه زمان برای رسیدن به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت پس از حرکت از حالت سکون نیاز دارد. بدین ترتیب میتوانیم این کامیون را، «پدیدهای» میان خودروهای سنگین بدانیم. این پایان ماجرا نیست چراکه Semi سورپرایزهای دیگری هم برای ما دارد. این کامیون قادر است در مسیری با شیب 5 درصد با سرعت ثابت 105 کیلومتر بر ساعت حرکت کند. بنابراین اگر حتی یک بار پشت آن بنشینید، Semi را از همه جهات ستایش خواهید کرد.
تسلا میگوید اگر Semi بدون تریلر و با سرعت بهینه در بزرگراهها حرکت کند، با یک بار شارژ توانایی طی مسیر 805 کیلومتری را خواهد داشت که البته باز هم برتری آن در مقابل کامیونهای دیزلی با یک بار سوخت گیری مشهود است. این ویژگیهای عالی به تنهایی با موتورهای قدرتمند حاصل نشدهاند بلکه تسلا بهبودهای آیرودینامیکی زیادی را برای Semi در نظر گرفته است از جمله بادشکنهای کنار کابین، کف مسطح و کاهش چشمگیر فاصله بین کابین و تریلر. باوجود همه اینها تسلا مدعی است که ضریب درگ این کامیون با عدد 0.36 حتی از بوگاتی شیرون هم بهتر است.
مسلما برای چنین محصولی، مهمترین مسئله زمان لازم برای شارژ کردن باتریهاست. تسلا سیستمی را برای این کامیون مورد استفاده قرار داده که در صورت اتصال به ایستگاههای شارژ سریع تسلا، با 30 دقیقه شارژ قادر خواهد بود مسافتی معادل 640 کیلومتر را بپیماید که معادل 80 درصد بُرد حرکتی آن است. با وجود ایستگاههای شارژ متعدد به ویژه در محلهای توقف کامیونها، طی مسافت طولانی با کامیونهای الکتریکی بیش از پیش به واقعیت نزدیک شده است.
شاید کابین Semi، کسلکنندهترین بخش آن باشد البته نباید از تسلط راننده بر مسیر در این حالت غافل شد. تسلا صندلی راننده را در مرکز کابین قرار داده و دو نمایشگر بزرگ را برای نمایش اطلاعات در دو طرف فرمان تعبیه کرده است. دوربینهای زیادی در اطراف کامیون نصب شدهاند که به تشخیص نقاط کور کمک خواهند کرد. همچنین حضور سیستمهای امنیتی فراوان و دستیارهای مختلف امری طبیعی است. به علاوه سیستم رانندگی خودکار کمک زیادی به رانندگان برای طی مسیرهای طولانی خواهد کرد.
تسلا حرفی از قیمت نهایی این کامیون به میان نیاورده اما عنوان کرده که مالکان پس از طی مسافت 1.6 میلیون کیلومتری مبلغی معادل 200 هزار دلار در سوخت صرفه جویی خواهند داشت. شاید این مسافت زیادی به نظر برسد اما در دنیای حمل و نقل و میان کامیونها این عددها چندان غیر عادی نیست.
تولید تسلا Semi از سال 2019 آغاز خواهد شد و علاقه مندان از هم اکنون میتونند با پرداخت 5 هزار دلار یکی از آنها را رزرو کنند. اگر کامیون برقی تسلا مشخصاتی کاملا منطبق با تبلیغات داشته باشد، بدون هیچ تردیدی میتوانیم بگوییم که با ورود آن به بازار، انقلابی را در عرضه حمل و نقل و در کامیونها تجربه خواهیم کرد.