خودران دورگه چینیها نه راننده میخواهد و نه ریل
این وسیله نقلیه را شرکت CRRC، سازنده سیستمهای حمل و نقل ریلی تولید کرده و برای وصف آن عبارت «اتوبوس هوشمند» را به کار برده است.
این «اتوبوس هوشمند» که Autonomous Rail Rapid Transit (به اختصار، آرت) نامیده شده است، مانند قطار ساختار ماجولار دارد، یعنی بسته به حجم مسافر میتوان تعداد واگنهای آن را کم یا زیاد کرد. اما جالب است که برای حرکت، نه نیازمند راننده است و نه نیازمند ریل. «آرت» به جای حرکت روی ریل، با کمک حسگرهای خود خطوط بریده سفیدی را دنبال میکند که برای تعیین مسیر روی کف خیابان کشیده شده است.
این خطوط به قول فنگ جیانگهوا، مهندس ارشد CRRC، گویی ریل مجازی اتوبوس هوشمند آنهاست.
طول آرت تقریبا 30 متر است و با سه واگن میتواند 300 مسافر را جابهجا کند. باتوجه به بینیازی این اتوبوس از زیرساختهای ریلی، انتظار میرود هزینه آن بسیار کمتر از مترو و تراموا باشد. در نتیجه، بسیاری از شهرهای متوسط یا کوچک چین که توان ساخت خطوط ریلی را ندارند، میتوانند از این وسیله استفاده کنند.
خبرگزاری شینهوا ضمن اعلام خبر ساخت اتوبوس هوشمند آرت میافزاید، ساخت هر کیلومتر خط مترو در چین 58 تا 102 میلیون دلار هزینه در بردارد. در حالی که تنها با حدود 2 میلیون دلار یا حتی کمتر میتوان برای آرت یک خط استاندارد ایجاد کرد.
در همین راستا در شهر ژانژو چین خطی به طول 6.5 کیلومتر ایجاد خواهدشد و پیشبینی میشود کارهای آن از سال آینده میلادی آغاز شود.