Loading...

گرفتگی تارهای صوتی و روشهای درمان آن

گرفتگی تارهای صوتی و روشهای درمان آن
گرفتگی تارهای صوتی یکی از مشکلاتی است که برای خیلی از افراد پیش می اید. برای درمان این مشکل شما اول باید علت آن را کشف کرده و بعد درمانش کنید.

به عنوان مثال اگر علت گرفتگی تارهای صوتی سرماخوردگی باشد شما میتوانید با معجون عسل طبیعی و شیر ولرم آن را درمان کنید. در این بخش از مجله پزشکی آسان طب اطلاعاتی را درباره گرفتگی تارهای صوتی تقدیم تان می کنیم.

گرفتگی تارهای صورتی

گرفتگی تارهای صوتی

حنجره و تارهای صوتی ما می‌توانند تحت تأثیر تغذیه و غذاهایی که می‌خوریم قرار بگیرند، اما برای درک بیشتر آسیب‌های احتمالی و نحوه پیشگیری و درمان آن‌ها بهتر است که با ساختار حنجره آشنا شویم. حنجره بخشی از مسیر عبور هوا در گلو است که عقب زبان و در مجرای ورودی نای قرار دارد. در حنجره تعدادی تار یا طناب صوتی وجود دارد که ارتعاش آن‌ها به وسیله هوای بازدم باعث تولید صدا می‌شود. تارهای صوتی مهم‌ترین عامل تولید صدا در انسان هستند.  گاهی اوقات به حنجره، جعبه صوتی نیز گفته می‌شود زیرا تارهای صوتی در آنجا قرار دارند.

ماهیچه‌های حنجره تارهای صوتی را کشیده یا شل می‌کنند. وقتی که نفس می‌کشیم تارهای صوتی‌مان را شل می‌کنیم در نتیجه روزنه‌ای به شکل هفت به وجود می‌آید که هوا از آن عبور می‌کند. هنگامی که صحبت می‌کنیم، تارهای صوتی‌مان به وسیله ماهیچه‌های متصل به آن منقبض می‌شوند، در نتیجه این روزنه تنگ می‌شود. هنگامی‌که هوا از شش به طرف حنجره عبور می‌کند، تارهای صوتی کشیده شده را به ارتعاش در می‌آورد و در نتیجه صدا ایجاد می‌شود. هر چه تارها بیش‌تر کشیده شوند، اصوات ریزتری تولید می‌شود و هر چه بیش‌تر تارها شل باشند اصوات بم‌تری تولید می‌شود. هنگامی‌که به اختلالات صوتی مبتلا می‌شویم در واقع زیر و بمی، بلندی و کیفیت صدا آسیب می‌بیند.

این روزها که هوا سردتر شده، سرماخوردگی و گرفتگی تارهای صوتی هم بیشتر می شود. اگرچه همه گرفتگی های صدا و اختلال ها یا التهاب های تارهای صوتی ناشی از سرماخوردگی نیست.

راهکارهایی برای بهبود گرفتگی تارهای صوتی 

یکی از بهترین راه های درمان و کاهش گرفتگی تارهای صوتی ، سکوت است. صحبت، حتی در حد زمزمه هم سبب تحریک تارهای صوتی و وارد آمدن فشار به آنها می شود و بهبود آن را به تاخیر می اندازد.

اگر گرفتگی تارهای صوتی  ناشی از سرماخوردگی است، با بستن شال گردن، ناحیه حنجره و گلو را گرم نگاه دارید تا بهبود زودتر حاصل شود. از حضور در اماکن بسیار سرد، خشک، بدون رطوبت کافی و دودگرفته هم در زمان سرماخوردگی خودداری کنید.

استفاده از دستگاه بخور در اتاق یا استنشاق هوای مرطوب حاصل از چند لحظه باز کردن دوش آب گرم در حمام به نرم شدن تارهای صوتی و حنجره کمک می کند.

خوردن دو لیوان حاوی مخلوطی از شیر و مقداری عسل نیز به رفع گرفتگی صدا کمک می کند.

هنگام گرفتگی تارهای صوتی بویژه اگر دلیلی چون سرماخوردگی دارد، غذاهای سرخ کردنی نخورید و از مصرف ترشیجات خودداری کنید. در عوض سوپ کمک شایانی به درمان و بهبود سریع تر التهابات ناحیه گلو می کند.

غرغره کردن مایعات و گلو شوی ها باعث افزایش گرفتگی تارهای صوتی یا طولانی شدن زمان بهبود خواهد شد. عجب نکنید. حین غرغره سیالات یا مایعات، بسیاری از مردم نمی توانند مایع سیال را در انتهای دهان خود بغلتانند و همین عادت، باعث تحریک بیشتر تارها و نواحی حنجره و گلو خواهد شد.

قهوه، شکلات، چای، کوکا و هرچه دارای کافئین است، به خشکی بیشتر گلو و گرفتگی  تارهای صوتی می انجامد؛ از مصرف آنها حداقل در زمان گرفتگی صدا یا سرماخوردگی خودداری کنید.
به جای همه آنها آب ولرم بنوشید، بخصوص اگر گرفتگی تارهای صوتی صبحگاهی یا بیداری بعد از خواب ، صدای تارهایتان را خشن کرده است.

از مکان های آلوده به دود سیگار، غبار و خاک اره، مواد شیمیایی و مانند اینها دور شوید. همه آنها جلوی استراحت تارها و بهبود را می گیرد.

گرفتگی تارهای صوتی
گرفتگی تارهای صورتی

توصیه هایی در رابطه با گرفتگی تارهای صوتی 

به یاد داشته باشید استرس در کنار تمام آثار مخربی که بر بدن دارد، بر حنجره و گرفتگی  تارهای صوتی نیز اثر کرده و سبب گرفتگی صدا می‌شود. سعی کنید تا حد امکان از استرس دوری کنید.گیاهان دارویی و دم کرده آن‌ها نیز می‌تواند در درمان گرفتگی صدا کمک‌کننده باشد؛ دم‌کرده پنیرک، دم‌کرده ختمی، آدونیس بهاره، ریحان، پونه و پیاز برای درمان آسم، گرفتگی صدا، سرفه، زکام و برونشیت کاربرد دارند. نوشیدن آب هویج با شیر، سوپ یا شربت تره، دم کرده جعفری، جوشانده تمشک (20 تا 50 گرم گل یا برگ تمشک در یک لیتر آب)، جوشانده به دانه (30 گرم به دانه در نیم لیتر آب) و جوشانده انجیر (40 تا 120 گرم انجیر در یک لیتر آب) نیز می‌تواند در ترمیم تارهای صوتی آسیب‌دیده و بهبود صدای شما موثر باشد.

به گزارش مجله پزشکی آسان طب همچنین برای پیشگیری از سرطان حنجره و محافظت از تارهای صوتی از سبزی‌هایی همچون فلفل دلمه‌ای، کلم پیچ، گوجه‌فرنگی و اسفناج به علت داشتن آنتی‌اکسیدان بسیار بهره ببرید. سبزی‌های سبز برگ سرشار از ویتامین C و سبزی‌های زرد یا نارنجی یا قرمز سرشار از بتاکاروتن، پیش‌ساز ویتامینA، هستند که همگی برای محافظت از حنجره مناسب‌اند. به طور کلی استفاده از سبزی‌ها به میزان 3 تا 5 واحد در روز مناسب است.  همچنین اسفناج و گوجه‌فرنگی را در برنامه روزانه خود بگنجانید، این سبزیجات حاوی ویتامین E هستند، که این ویتامین برای کارایی بهتر دیگر ویتامین‌ها به ویژه ویتامین C اهمیت زیادی دارد و اثر آن در جلوگیری از سرطان شناخته شده است. ویتامین E اثر حفاظتی بر روی ریه‌ها در مقابل آلودگی هوا دارد.

0
بازخوردها
    ارسال نظر
    Day Deal
     

     همیشه با شما خواهیم بود

     

     

    فروشگاه اینترنتی دی دیل در فیسبوک     فروشگاه اینترنتی دی دیل در توییتر    فروشگاه اینترنتی دی دیل در اینستاگرام

      

      

    فروشگاه اینترنتی دی دیل در تلگرام      فروشگاه اینترنتی دی دیل در پینترنست     فروشگاه اینترنتی دیل دیل در آپارات

     

     

    فروشگاه اینترنتی دی دیل در فیسنما      دی دیل در کلوب    فروشگاه اینترنتی دیل دیل در لنزور 

                   

     

                 تماس با ما            

      

    021-33972251

     

    0935-9494634

     

    شنبه تا چهارشنبه

     

    ساعت 9 الی 17

     

    پنجشنبه ساعت

     

    9 الی 14

     

     

    کد کیو آر فروشگاه




    کوالا دیزاین؛ طراحی سایت، سئو، دیجیتال مار کتینگ

    برند ها